Het Leerhuis als ruimte voor geloof, vragen en verbinding
Wij leven in een bezeten wereld. Historicus Johan Huizinga schreef deze woorden in 1935. Hij wilde mensen tot bezinning brengen…. Hoe kunnen wij nu in 2025 bezinning brengen in onze bezeten wereld? Vorig jaar deed Beatrice de Graaf een poging. Zij breekt een lans voor de klassieke deugden en noemt er vier.
Rechtvaardigheid, wijsheid, moed en zelfbeheersing.
Over rechtvaardigheid zijn we het allemaal eens. Rechtvaardigheid is een waarde die boven alle twijfel verheven is. Wijsheid, wijs is niet alleen iemand die goed nadenkt maar vooral iemand die wijs handelt. Wie is wijs in deze tijd? De derde deugd is moed. Tegen de stroom in durven te gaan. Wie heeft dat lef? De bisschop die Trump toesprak? De vierde is zelfbeheersing. Als er in onze tijd iéts van waarde is, in onze politiek en in ons persoonlijk leven, dan is dat zelfbeheersing.
Wat heeft dat nu te maken met het Leerhuis, zou je kunnen denken. Welke deugden brengt het Leerhuis? Wanneer komen wij in beweging, wanneer tonen wij lef en wanneer tonen wij zelfbeheersing? Hoe geven wij ruimte aan de naasten, die een beroep op ons doen in onze bezeten wereld? Dan denk ik aan Leerhuisavonden over de rechtsstaat, een vredesboodschap, moderne theologen en verzoening. Daar denken we over rechtvaardigheid, wijsheid, moed en zelfbeheersing.
Wat gebeurt er in het Leerhuis?
In het programma 2025-2026 is er veel aandacht voor de vraag hoe ons geloof in deze tijd eruit ziet. We gaan te rade bij de belijdenis van Nicea in tien morgengesprekken. En we gaan te rade bij de moderne theologie, waar het in een serie van vier avonden zal gaan over: “Hoe geloven wij vandaag”? Hoe kan het christelijk geloof voor onze samenleving relevant blijven? De rechtsstaat komt op twee avonden aan bod, waar de inleider met ons gaat nadenken over de huidige rechtsstaat, de geschiedenis daarvan en ongetwijfeld komen de deugden aan bod. Een vredesactivist spreekt over zijn vredesboodschap en hij gaat te rade bij Erasmus: lessen voor vandaag van een christen-humanist. Over verzoening zal het gaan, over hoe het mogelijk is dat mensen uit Ladelund en Putten samen herdenken, actueler dan ooit. Een kleine greep uit het programma.
Vanzelfsprekend hebben we ook muziek, kunst, poëzie en andere maatschappelijke en Bijbelse onderwerpen in ons programma. Leest u het programmaboekje….
In het Leerhuis gaat het over ons zelf, ons geloof, onze vragen over maatschappelijke onderwerpen. Het Leerhuis verschaft geen recepten maar wil richting geven aan het denken en handelen van mensen in de kerk en daarbuiten. We hebben leerhuizen nodig, inleiders die bezielen en deelnemers die bezield raken van leermeesters en leiders. Verspreiden zij deugden?
De inleiders die we graag horen, zijn mensen die iets doen omdat ze aanvoelen dat het moet gebeuren; mensen die een missie hebben en van de regels durven af te wijken. De deelnemers ervaren inspiratie en perspectief. Er komen mensen, die geloven maar niet altijd in religie. Wel in de zoektocht naar wat de bedoeling is om zorgzaam te leven, voor elkaar, voor de natuur, voor de schepping en voor ons zelf. Het gaat niet om de eigen mening. Het gaat om het evangelie van vrede en gerechtigheid. Zoals in Trouw stond: “In de kerk hebben we het evangelie, in de samenleving de wet. Een christen moet de wet toetsen aan het evangelie”. In het Leerhuis doen we een poging... Leest u vooral het programmaboekje, dat u in september bij de volgende Antenne wordt bezorgd.
Waarom meedoen?
Misschien wel vooral: omdat het Leerhuis helpt om inspiratie op te doen, elkaar beter te leren kennen, niet alleen als medekerkgangers, maar als mensen onderweg.
Er is nog zomer en genoeg
Wat zou het loodzwaar
tillen zijn, wat een gezwoeg
als iedereen niet iedereen
ter wille was
als iedereen niet iedereen
op handen droeg
Judith Herzberg
Leerhuis Ermelo, Annie de Groot